جستاری در باب روزبه توسرکانی

بلاخره رسیدم به اینکه در مورد توسرکانی بگم

جلسات روانکاوی و فرهنگ که کاملا رندم تو جلسه ریسمان دکتر رستگار معرفی کرد و بعد از ۳ - ۴ سال(سال ۱۴۰۰) تصادفی رفتم جلسات سخنرانی شو گوش بدم و نگاه خیلی عجیبی رو تو همون جلسات اولش مطرح می‌کنه که تصمیم گرفتم همونجا اپیزودهای پادکستش رو بزنم دانلود بشه که بعدا گوش بدم. به طور مثال تو این جلسه و این جلسه. و این شروعی بود برای نگاه جدیدی به علم و دنیا. شروع فلسفه علم هم برای من از دکتر توسرکانی شروع شد که تو همون صفحه فلسفه علم بهشون ارجاع دادم وویس‌هایی که از پارادایم، نگاهی که به جهان داریم، نگاه علم چه جایی در این بین داره، نگاه ایمانی/دینی چجوریه و از این قبیل چیزها.

نمی‌دونم چی شد ولی وقتی این جنس تحول برام رقم خورد که به جهان و خودم جور متفاوتی نگاه کنم، آگاه بشم که از پس چه پارادایمی(مخصوصا پارادایم علمی) تا الان به شکل کرخت شده‌ای حتی به خودم نگاه می‌کردم، دیگه می‌دونستم که یک فضایی هست که به شکل رایج در زندگی روز مره و تعاملات عادی به چنین چیزهایی پرداخته نمی‌شه و هر وقت بهشون رجوع می‌کنم، حالم خوبه، تو یه فضای متفاوتی تنفس می‌کنم.

۴ دسته سخنرانی داره دکتر توسرکانی که در انتها لینکشون رو گذاشتم. روان‌کاوی فرهنگش رو هر وقت به کسی معرفی می‌کنم با کلی ذوق می‌گم که چجوری می‌شه یک نفر بتونه ۱۰۰ جلسه ۲ ساعته درمورد یک موضوع صحبت کنه و چرت نگه! عمق و نگاهی که دکتر داره تا همین امروز برام یونیک بوده و تو نگاهم به خودم و روان انسان اثر داشته به ویژه بخشی که دکتر یونگ رو باز می‌کنه و سعی می‌کنه با زبون خودش بیانش کنه. مفاهیم رشد و سلف و ...

۱۲ جلسه هم درمورد علم و دین دارن که به تاریخ علم/فلسفه می‌پردازن و اینکه نهاد علم و دین برخلاف تصور در آغاز یکجا بوده و در زمانی حوالی قرن ۱۸ ۱۹ جدایی‌ای بین این دو رخ داده و یه بررسی عمیق می‌کنن که چه عواملی به این اتفاق دامن زده، بستر سخت افزاری و نرم افزاریش چی بوده(مثلا نقش تاسیس دانشگاه، اجباری شدن سواد توسط پروتستان، چاپ کتاب و ...) 

یکی از دوستان(کسری) سیری از گوش دادن به مطالب دکتر درست کرده که در ادامه قرارش می‌دم


لینک‌های مرتبط:

<1403/03/18>